Nat med ny musik – Mogens og Pade
I 1997 fik jeg i Danmarks Radio ansvaret for “ny musik”, samtidens kompositionsmusik, med base i Radiohuset på Rosenørns Allé. Jeg efterfulgte i den rolle den legendariske Mogens Andersen, og jeg havde den ære, at det var Mogens selv, der havde peget på mig. Mogens var i årtier “Mr. Musik” i DR, i 20 år egentlig musikchef med kontroversielle initiativer på samvittigheden – han formåede faktisk nogle gange at få “klassisk musik” på Ekstrabladets forside. Jeg kørte parløb med Mogens indtil 1999, hvor han blev 70 og pensioneret. Det var ikke altid lige let, og jeg slap naturligvis heller ikke for ham efter pensioneringen, men partner- og venskabet var en stor støtte og glæde, og jeg blev grebet af stor sorg, da Mogens døde i 2008 – også efter at jeg forlod DR i 2004 havde vi mange gode stunder sammen.
I 1998 fandt jeg på at arrangere “Nat med ny musik” i Radiohusets Studie 2 som en del af den københavnske kulturnat. Vi spillede simpelthen ny musik fra kl. 22 til 05, live og på bånd, og publikum kom og gik efter behag. Mogens var straks med på idéen og med sædvanlig energi holdt han ud de mange timer, som, indrømmet, kunne være en prøvelse for programfolk og teknikere, der jo skulle være der de 7 timer. Mon ikke vi gjorde det 3-4 år…
Et år foreslog Mogens, at han præsenterede Else Marie Pade. Jeg kendte naturligvis historien om Pade fra min studietid, men hun var så glemt, at jeg faktisk troede, at hun var død. DET var hun ikke. Else Marie kom ind i taxa, vi fandt nogle af hendes værker fra 50’erne frem og Mogens begav sig ud i en samtale, der de første sekunder gav os et akustisk chok og en teknisk udfordring. Den herlige Else Marie havde en spæd, anstrengt stemme, som man lige skulle vænne sig til for at forstå den i øvrigt glimrende samtale.
De følgende år fik Pade og hendes musik en revival af imponerende dimensioner, i høj grad hos unge generationer, og i dag er hun aldeles fortjent et markant navn i nyere dansk musikhistorie. Hun døde i 2016, 91 år gammel. Mange har del i hendes nye “succes”. Jeg vil ikke tilrane mig noget af den, men dog tildele Mogens Andersen en del af æren da han hentede hende ind i “Nat med ny musik” i Studie 2.